Aandelen Bols kopen? Zo werkt het.

De beursgang van Lucas Bols trok voldoende interesse. Lucas Bols wordt gezien als wereldwijde autoriteit in de cocktail community. De jenever- en likeurproducent liet bij de beursgang 9,4 miljoen aangeboden stukken plaatsen.

Wat moet je weten over Bols?

Rijke geschiedenis
De likeuren en gedestilleerde dranken stonden vroeger al bij vele Nederlanders in de kast. Het mooie Hollandse bedrijf ontstond in 1575 in Amsterdam en is daarmee het oudste merk gedestilleerde drank ter wereld. In de huidige vorm bestaat Lucas Bols sinds 2006. het jaar dat investeerder AAC Capital het bedrijf overnam van het Franse Rémy Cointreau.

In de afgelopen 440 jaar is Lucas Bols meester geworden in de kunst van het extraheren van smaken uit natuurlijke ingrediënten en het creëren van geweldige cocktailervaringen. Met een portefeuille van premium merken die in meer dan 110 landen over de hele wereld verkrijgbaar zijn. Het bedrijf heeft met ruim 20 merken breed een scala aan gedistilleerde producten die gebruikt worden voor het maken van cocktails, waaronder likeuren, jenevers, gin en vodka.

10% beschikbaar voor particuliere beleggers
Het bedrijf heeft bij de beursgang 9,4 miljoen aandelen uitgegeven en met 9,3 miljoen zijn dit voornamelijk nieuwe aandelen. Daarnaast bood de top van het bedrijf nog maximaal 105.000 stukken aan.

Omzetcijfers
Bols heeft een in de eerste helft van het jaar 2014/2015 een omzet van ongeveer 40,8 miljoen euro geboekt. Dat resulteerde in een winst over van meer dan 3,9 miljoen euro voor belasting. De nettowinst was bijna 2 miljoen euro. Na de beursgang blijft AAC de grootste aandeelhouder want ze houdt 16,5 procent van de aandelen Bols in handen.

Strategie

Het bedrijf wil haar wereldwijde merken zoals Bols en Galliano op de internationale cocktailmarkt sterk laten groeien. Tegelijkertijd streeft ze ernaar om concurrentiepositie van regionale merken zoals Pisang Ambon en Bokma te behouden. Bols richt zich daarom op vier strategische pijlers:

1. Versterken van onze merken
Uitbouwen van de marktpositie van onze wereldwijde merken en tegelijkertijd de concurrentiepositie van de regionale merken behouden.

2. Leiden van de ontwikkelingen in de cocktailmarkt
Inzetten van marketingtechnieken en strategische innovatie en hiermee ons productportfolio en de positionering te optimaliseren.

3. Versnellen van de groei van onze wereldwijde merken
Afstemmen van de groeistrategieën voor onze merken op de verschillende markten binnen de vier geografische segmenten.

4. Optimaal benutten van huidige business model
Behouden en optimaliseren van het bestaande business model met zowel eigen als uitbestede middelen.

Aandelen Bols kopen? Zo werkt het.

Zelf aandelen kopen van Bols? De aandelen van Ajax zijn te koop bij de online broker Binck. Vraag de gratis brochure aan op de website van Binck.

 

Disclaimer: De schrijver heeft op het moment van schrijven geen positie in de aandelen van Bols en geen plannen om de komende maand een positie aan te gaan. Dit is geen persoonlijk beleggingsadvies. Doe altijd zelf onderzoek en maak je eigen keuzes.

Reacties

reacties

Reacties zijn gesloten.